ni frågar, jag svarar!

eftersom du går omvårnad så kan du hjälpa mig med en fråga jag ska besvara på i skolan? (X hade varit jätte snällt Vad är viktigt att tänka på i bemötande av dementa personer? Kram


Svar:
Det viktigaste enligt mig själv är att se till så man har lugn och ro runt sig och att man själv inte känner sig okoncentrerad eller uppjagad. Stress kan leda till att dementa känner sig pressad och på så vis så kan de fungera sämre, en till bra sak är att inte försöka hoppa för snabbt över olika samtalsämnen. Den dementa behöver tid på sig för att sätta sig in i olika situationer. Tänk på att den dementa bara orkar koncentrera sig i korta stunder och att personen lätt blir distraherad av ljus och rörelser runt omkring. Så prata därför i korta, tydliga och lättfattiga meningar. Den dementa kan läneg läsa och förstå ditt kroppsspråk så använd dig av det nä du pratar med tanke på att den dementa kanske inte alltid förstår vad du säger.
Hoppas svaret duger, annars kan du söka mer fakta på internet. De finns en hel del! :)
Kram





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback